تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

جایگاه تاریخچه حسابداری در ادبیات بسیار محدود بوده و نسبت به آن کم توجهی شده است . متاسفانه در عصر حاضر با توجه به پیشرفت هایی که در کلیه مباحث حسابداری به وقوع پیوسته ، این موضوع به وضوح قابل مشاهده می باشد . در صورتی که قصد دارید در مورد تاریخچه حسابداری اطلاعات جامع ای کسب کنید با ما همراه باشید...

تاریخچه حسابداری در ایران

تاریخچه حسابداری حدود 6000 سال قدمت دارد . در سال 1494 میلادی پایه های اصلی حسابداری توسط لوکاپا بنا شد . او حتی گمان نمی کرد که در چنین روزی حسابداری تا به این حد پیشرفت کند . دانشمند معروف ایرانی ، خوارزمی برای اولین بار در مورد مفهوم صفر ، شیوه نگارش نشانه های اعداد  ، جبر و مقابله و... توضیحاتی را ارائه داد . شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیستم دهدهی که در دوران مدرسه به شما آموزش داده شده است ترجمه رساله جبر و مقابله می باشد . این ترجمه توسط لئونارد فیبوناچینی در ایتالیا صورت گرفته است .

با بررسی تاریخچه حسابداری متوجه شده ایم که در اواخر قرون وسطی پیشرفت حسابداری مدیون سوداگران بوده و بر همین اساس تاکنون سیستم حسابداری پیشرفت چشمگیری داشته است . علاوه بر سوداگران ، نقش رشد اقتصادی را نمی توانیم نادیده بگیریم . لوکاپاچولی بخشی از رساله جبر و مقابله خود را به حسابداری اختصاص داده است و برای اولین بار سیستم حسابداری دو طرفه و دفاتر اصلی حسابداری توسط لوکاپا تشریح شده است .

البته در قرن دهم میلادی محمدبن محمد ابوالوفای بوزجانی رساله ای به نام ضروریات علم حسابداری برای کاسبان وکاتبان ارائه نمود که در آن زمان راهنمای بسیار خوبی در حساب عملی بود . اما در مورد این رساله متاسفانه پژوهشی صورت نگرفت .

با بررسی تاریخچه حسابداری به این موضوع پی بردیم که در قرن دوازدهم در حسابداری دوبل تنها یک پیشرفت عمده اتفاق افتاد که آن تفکیک اموال شخص حاکم از حساب های دولتی و تفکیک اموال شخص تاجر از حساب های تجارت خانه بود . بدین ترتیب در سیستم حسابداری دوبل ، حساب سرمایه ایجاد شد .

با توجه به پیشرفت هایی که حسابداری از نظر اقتصادی و اجتماعی داشته است ، عنصرهای اصلی سیستم حسابداری دوبل همچنان بدون تغییر باقی مانده است . از جمله ویژگی های سیستم حسابداری دوبل سادگی اصول ، انعطاف پذیری ، قابلیت آن در ثبت ، انتقال و گزارش اطلاعات متنوع در قالب صورت های قابل اعتماد و قابل فهم می باشد .

با توجه به تاریخچه حسابداری پیشرفت هایی که تا به امروز در این حوزه صورت گرفته است ، باعث پیدایش شاخه هایی در حسابداری شده است که در مقالات قبل مورد بررسی قرار گرفته اند . برای کسب اطلاعات بیشتر و استخدام حسابدار می توانید به وب سایت حسابکاران مراجعه نمایید .

تاریخچه حسابداری در ایران را می توان در موارد زیر مورد مطالعه قرار داد :

ایران قبل از اسلام

ایران بعد از اسلام تا دوران قاجاریه

از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت

از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل

از اوایل دهه چهل تاکنون

بررسی تاریخچه حسابداری از اوایل دهه چهل تاکنون

در سال 1342 تغییرات و گسترش نظام اقتصادی باعث شد که موسسات آموزش حسابداری و استخدام حسابدار افزایش پیدا کند . به همین ترتیب حسابداری به عنوان فن و حرفه ای که نیازهای مالی و اطلاعاتی سازمان ها و موسسات را برآورده می کند ، شناخته شد .

از جمله پیامدهای اقتصادی و اجتماعی پیدایش گروه های صنعتی بزرگ مانند ایران خودرو ، شرکت سایپا ، گروه صنعتی بهشهر ، کفش ملی ، مجتمع های تولیدی بزرگ ، سرمایه گذاری خارجی ها در ایران و غیره شد . با وجود گروه های صنعتی بزرگ و مجتمع های تولیدی امکان مدیریت امور مالی با سیستم های حسابداری سنتی وجود نداشت ، بنابراین استفاده از سیستم های مدیریت حسابداری نوین رایج شد . سازمان مدیریت صنعتی در سال 1341 اولین سازمان و موسسه ایرانی بود با هدف بهبود روش های اداری و سیستم های اطلاعاتی مالی و با تصویب هیئت وزیران تشکیل شد .

از اواخر دهه 40 استفاده از کامپیوتر در موسسات و شرکت های بزرگ آغاز شد . استفاده از کامپیوتر در سیستم های عملیاتی مانند سیستم کنترل موجودی ، انبارها ، حقوق و دستمزد ، حسابداری مالی و صنعتی کاربرد داشت . به همین ترتیب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارشناسان و کارکنان حسابداری با از بین رفتن موسسات ذکر شده جذب سازمان ها و موسسات ایرانی شدند و برخی هم به تاسیس موسسات حسابرسی و خدمات مالی پرداختند .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com