تاریخ شمسی : 1403/2/1 تاریخ میلادی : 4/20/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

منظور از حسابداری حفظ و ثبت تمامی اسناد و مدارک ، تهیه و ارائه صورت های مالی ، حسابداری جهت پیگیری تراکنش های مالی شرکت توسط کارمندان مالی انجام می شود .از طرفی دیگر منظور از حسابرسی بررسی و تایید اعتبار مدارک و اسناد مالی تهیه شده توسط کارمندان بخش حسابداری مالی شرکت می باشد . هدف از حسابرسی تعیین اعتبار اطلاعات حسابداری می باشد . ما در این مقاله قصد داریم تفاوت حسابداری و حسابرسی را بررسی کنیم،تا انتها همراه ما باشید .

برای توضیح تفاوت حسابداری و حسابرسی این گونه می توان بیان کرد که زمانی که فرآیند حسابداری در یک مجموعه به پایان می رسد ، حسابرسی به منظور تعیین صحت تصویر ارائه شده از حساب های مجموعه انجام می شود . در ادامه مطلب بیش تر با تفاوت حسابداری و حسابرسی آشنا خواهید شد . شناخت دقیق مفاهیم و اصول اولیه حسابداری به افرادی که قصد یادگیری آن را دارند کمک می کند درک عمیق داشته باشند و ارتباط خوبی با آن داشته باشند . جهت اطلاع از اگهی های جذب نیرو ، فراخوان های استخدامی ارگان ها در رابطه با استخدام حسابدار می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه نمایید .

حسابداری به گردآوری منظم و دقیق تراکنش های مالی کسب و کار و دسته بندی دقیق هر یک از آن ها گفته می شود ، تراکنش های مالی به گونه ای خلاصه خواهند شد که در مواقع ضروری به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد . وظیفه اصلی و مهم حسابداری جمع آوری اطلاعات ویژه مالی که در زمان تصمیم گیری های مهم استفاده می شوند .زیر شاخه های حسابداری شامل حسابداری مدیریت ، مالیاتی ، منابع انسانی ، مالی و .. می باشد .از اهداف مهم و اولیه حسابداری می توان به ارائه وضعیت مالی حسابداری از طریق ترازنامه ،جمع آوری اطلاعات ضروری مالی و .. اشاره کرد .

حسابرسی برای شفافیت اطلاعات مالی و انطباق آن با قوانین و استاندارهای حسابداری و پرداخت مالیات انجام می پذیرد .حسابرس با بررسی کامل اسناد مالی و دفاتر حسابداری ، نظر خود را به صورت یک گزارش کامل ارائه می دهد .گزارش حسابرس به فردی که حسابرس را جهت بررسی دقیق اسناد و مدارک انتخاب کرده است تحویل داده می شود .

تفاوت عمده میان حسابداری و حسابرسی

حسابداران کارمندان شرکت هستند که برای آن مجموعه و شرکت به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت کار می کنند ، در صورتی که حسابرسان به وسیله شرکتی دیگر برای بررسی کار حسابدار استخدام می شود و به طور کلی حسابرس ارتباط مالی با شرکت مورد نظر ندارد . حسابدار کار خود را روزانه انجام می دهد ، درحالیکه حسابرس در شرایط خاص کارهای حسابداری را ماهیانه یا سالیانه انجام می دهد . در موارد مشکوک تقلب از حسابرس برای شرکت استفاده خواهند کرد .

مهم ترین تفاوت حسابداری و حسابرسی در استانداردها است . در حسابداری ، استانداردهای بین المللی بر تمامی کارهای مالی حاکم است اما در حسابرسی کارها براساس استانداردهای حسابرسی انجام می شود . برای بررسی صورت وضعیت های مالی یک شرکت استخدام حسابدار الزامی است اما در مورد استختدام حسابرس گزینه ای اختیاری است .حسابداران مسئولیت تنظیم کردن صورت های مالی شرکت در پایان سال را دارند ، اما حسابرس مسئولیت بررسی و درستی صورت های مالی را دارد .

چه ارتباطی بین حسابداری و حسابرسی وجود دارد ؟

در اکثر موارد ، اغلب افراد علاقه مند به رشته حسابداری این سوال را می پرسند که چه تفاوتی بین حسابداری و حسابرسی وجود دارد . اگرچه این دو شبیه هم هستند و در بیش تر موارد باهم اشتباه گرفته می شوند ، تفاوت حسابداری و حسابرسی بسیار زیاد می باشد . حسابرسان بسیاری از کارهای حسابداران را انجام می دهند و وظایف و مسئولیت های متفاوتی دارند .اگرچه حسابداران و حسابرسان تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند ، اما بسیاری از موسسه و شرکت ها از این افراد به جای همدیگر استفاده می کنند .اما چه تفاوتی میان این دو حرفه وجود دارد ؟ به طور خلاصه می توان این گونه بیان کرد که حسابرس مسئول بررسی دقیق کارهای حسابدار شرکت می باشد .

نتیجه گیری نهایی در مورد تفاوت حسابداری و حسابرسی

حسابداری و حسابرسی دو حرفه تخصصی می باشند . دامنه حسابرسی به نسبت حسابداری به دلیل درک دقیق از اقدامات و قوانین مالیاتی ، مهارت های ارتباطی ، دانش استانداردهای حسابداری و .. گسترده تر خواهد بود .صداقت ، درستکاری و محرمانه بودن کارها از لزومات اصلی انجام فرآیند حسابرسی می باشد که باید در زمان انجام کار رعایت شود .

با تشکر از همراهی شما در این مقاله از سایت حساب کاران در صورتی که یک سایت حرفه ای جهت استخدام حسابدار میخواهید حتما به آگهی های سایت مراجعه کنید.

 

 

 

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com