تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

حسابرس ها اساس حوزه حسابداری محسوب می شوند . حسابرسی وظیفه بازرسی سوابق شرکت و بررسی حساب و موجودی فیزیکی آن ها را دارند .فرآیند بررسی با توجه به نوع حسابرسی و تجزیه و تحلیل آن ها انجام می شود و متفاوت است . بعضی از حسابرسی ها همانند حسابرسی داخلی ، در داخل یک شرکت توسط کارکنان یک شرکت انجام خواهد شد .حسابرسی در شرکت را هر شخصی می تواند انجام دهد .هیچ گونه مقرراتی در تشخیص حسابرسی داخلی یک شرکت که توسط چه کسی گزارشات بررسی می شود و تهیه می گردد ، وجود نخواهد داشت .البته این نکته نیز وجود دارد که شما نمی توانید هر شخصی را مسئول حسابرسی داخلی قرار دهید .

حسابرسی داخلی در یک نگاه

یکی از انواع حسابرسی و تحلیل در شرکت وجود دارد که باید توسط حسابدار رسمی انجام شود . حسابدار رسمی وظیفه تجزیه و تحلیل صورت های مالی را انجام می دهد در صورتی که حسابدار رسمی مستقل نیست .حسابداران رسمی به طور کلی حسابرسی مستقل را انجام می دهند و نمی تواند کاری در رابطه با تجارت در شرکت انجام دهند . به بیان ساده تر می توان اینگونه عنوان کرد که حسابرسی، بررسی و بازبینی سوابق سازمان یا شرکت ، حساب و موجودی آن هاست .فرآیند انجام این حسابرسی یا همان تجزیه و تحلیل داده ها کمی متفاوت است . هدف از آموزش حسابرسی داخلی این خواهد بود که بتوانید پس از آن صورت و گزارش های مالی یک شرکت را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید .

وظایف حسابرس مستقل و داخلی

در رده های سازمانی حسابرسی داخلی بخش مهمی از آن به حساب می آید .انجام صحیح و مناسب فرآیند حسابرسی داخلی کمک شایانی در پیشگیری از اسراف دارایی و منابع سازمان و از انحراف و اشتباهات بزرگ مالی نیز جلوگیری می کند .به طور کلی وظایف اصلی حسابرس های مستقل و داخلی به شرح زیر است :

  • کنترل گردش های مالی حساب های بانکی سازمان و شرکت
  • کنترل و بررسی عملیات مربوط به بودجه و هزینه های سازمان
  • کنترل صورت های مالی مربوط به پرداخت حقوق و نحوه پرداخت با جزئیات آن
  • کنترل فرآیندهای انبارگردانی و بررسی دقیق اسناد و هم چنین ورود و خروج اجناس انبار

استانداردهای عملیاتی حسابرسی داخلی

حسابرسان باید وظایف خود را براساس استانداردهای مورد قبول و رایج سازمان حسابرسی انجام دهند . استانداردهای حسابرسی داخلی توسط سازمان حسابرسی آمریکا نگارش شده است که معمولا براساس آن انجام می شود البته این نکته را نیز باید عنوان کرد که با توجه به شرایط اقتصادی و کاری در کشور این استانداردها توسط سازمان حسابرسی شامل تغییراتی شده است و حسابرسان براساس این تغییرات عمل خواهند کرد .استانداردهای عمومی عملیاتی در حسابرسی داخلی به شرح زیر است :

  • حسابرسی بایستی توسط افرادی که دارای مدارک و دانش کافی در این زمینه هستند انجام شود و تسلط کافی به تمامی قوانین و مقررات حسابرسی داشته باشد .
  • حسابرس چه داخلی و چه مستقل باشد باید به صورت کاملا مستقل عمل کند و استقلال در رای خود داشته باشد و از قضاوت هایی که یک طرفه و جهت دار باشد خودداری کند . این مهم ترین مسئله در زمینه حسابرسی محسوب می شود .
  • حسابرسی بهتر است با برنامه ریزی از قبل انجام شده باشد و تمامی ابزار و کارشناس های مورد نیاز پیش بینی شود .
  • شواهد لازم برای انجام حسابرسی باید به صورت حضوری و مشاهده مستقیم جهت استناد و قابل اعتماد بودن به دست آید .

نکته مهم در حسابرسی تهیه گزارش های حسابرسی که از مهم ترین اجزای این حرفه بوده و می تواند سرنوشت حقوقی و مالی بنگاه اقتصادی و افراد در ارتباط با آن را تغییر دهد. به همین دلیل است که حسابرس ها در تهیه گزارش های مالی خود باید وجدان ، دقت و مراقبت کافی را انجام دهند . قبل از حسابرسی پیش نیاز آن اطلاع کامل از حسابداری است که افراد متخصص باید داشته باشند ، در غیر این صورت در زمان حسابرسی با مشکلاتی رو به رو خواهند شد .برای همین است که حسابرس ها اطلاعات کاملی از حسابداری به صورت جامع و کاربردی دارند . مجموعه حسابکاران با استفاده از کارشناسان و مشاورین مختلف در این زمینه افراد را در استخدام حسابدار کمک خواهند کرد . جهت کسب اطلاعات بیش تر به منظور آگاهی از فراخوان های استخدامی سازمان و شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی و آگهی های استخدام حسابدار می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه نمایید و با تکمیل فرم و ارسال رزومه کاری خود شانس خود را امتحان کنید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com