تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

در صورتی که به محاسبات پیچیده در زمانی کوتاه  نیاز داشته باشید ، استفاده از حسابداری حقوق و دستمزد و نرم افزارهای مالی ضروری خواهد شد . سند حسابداری حقوق و دستمزد نمونه آشکار محاسبات پیچیده در زمان کوتاه می باشد . مسئولین مالی همیشه درگیر سندهای حسابداری حقوق و دستمزد هستند .

حسابداری حقوق و دستمزد

در حسابداری حقوق و دستمزد برای پردازش اطلاعات در زمان کوتاه ، به علت تراکم اطلاعات از اتوماسیون استفاده می شود . این اطلاعات شامل نرخ ساعتی و یا روزانه حقوق و دستمزد ، نحوه محاسبه کسورات مالیات ، حق بیمه تامین اجتماعی و... می باشد که بهتر است در حافظه سیستم محل کارتان ذخیره شود .

با استفاده از اطلاعات ذکر شده حقوق و دستمزد ناخالص ، کسورات ، حقوق و دستمزد خالص و... را می توان به طور الکترونیکی محاسبه کرد. در این مقاله استانداردهای حسابداری در سیستم های مالی به طور کامل ارائه می شود .

صدور اسناد حسابداری حقوق و دستمزد به سه دسته تقسیم می شوند :

  1. ثبت طی یک ماه
  2. ثبت های لیست حقوق و دستمزد در پایان هر ماه
  3. ثبت پرداخت های حقوق و دستمزد

به جهت دسترسی سریع و رجوع بهتر به مدارک فیزیکی بهتر است این اسناد بایگانی شوند .

اهمیت سیستم حقوق و دستمزد :

هزینه حقوق و دستمزد حد بالایی از هزینه های هر موسسه و یا شرکت را در بر میگیرد . با استفاده از این سیستم برای کسب اطمینان از پرداخت صحیح حقوق و دستمزد ، پیش بینی های لازم انجام می شود.

سیستم حسابداری حقوق و دستمزد باید به نوعی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت جمع آوری کرده ، کسورات را محاسبه کند و سپس رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه کند. هم چنین سیستم حسابداری باید تدابیر مناسبی را به جهت جلوگیری از پرداخت و سوء استفاده فراهم نماید.

در هر موسسه و شرکت به منظور رعایت قانون ، کارفرما وظیفه دارد اطلاعات کارکنان ، میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع مربوطه ارسال کنند.

هم چنین طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی باید هر ماه اسامی کارکنان و میزان حقوق و دستمزدشان به اداره تامین اجتماعی و حق بیمه کارمندان و خود کارفرما به حساب های مخصوص واریز شود.

به این نکته توجه نمایید که حسابداری حقوق و دستمزد تنها شامل حال کارکنان واحد تجاری می شود و افرادی که به صورت پیمانکار و حق الزحمه بگیر در واحد های تجای مشغول به کار هستند را شامل نمی شود. مبالغی که به این دسته از کارکنان پرداخت می شود تحت عنوان حق الزحمه یا عناوین دیگر تلقی می شود.

نحوه صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد

یکی از اسناد مفصل و اصلی ترین اسناد ثبتی در حسابداری حقوق و دستمزد ثبت سند حقوق و دستمزد است . این سند در پایان هر ماه به عنوان اخرین سند ثبت می شود . محاسبه حقوق و دستمزد جهت انجام امور ثبتی این سند مورد نیاز می باشد . پس از محاسبه و ثبت اسناد نتیجه ای که بدست می آید ، اطلاعات اولیه ثبت سند است.

قبل از اینکه سند حسابداری حقوق و دستمزد را ثبت کنید باید حقوق و دستمزد محاسبه شده شود . این سند به نوعی سند هزینه ای است .

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد

  • دایره کارگزینی :

این دایره وظیفه تهیه و تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه استخدام پرسنل را بر عهده دارد .

  • دایره ثبت ورود و خروج پرسنل :

این دایره وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل را بر عهده دارد .

  • دایره حسابداری حقوق ودستمزد :

 این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین خالص یا ناخالص بودن مبلغ قابل پرداخت را بر عهده دارد .

معادله کلی سند حقوق و دستمزد

با توجه به موارد ذکر شده محاسبات سند حقوق و دستمزد باید با استفاده از فرمول زیر محاسبه شود :

جمع هزینه حقوق – جرائم = حقوق قابل پرداخت + مالیات + انواع حق بیمه + مساعده و علی الحساب

به این نکته توجه کنید که در هر موسسه یا شرکتی ممکن است جزئیات موارد فوق متفاوت باشد.

با تشکر از همراهی شما در این مقاله از سایت حساب کاران در صورتی که یک سایت حرفه ای جهت استخدام حسابدار میخواهید حتما به آگهی های سایت مراجعه کنید.

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com