تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

مالیات ، اعمال مقررات اجباری به افراد یا اشخاص توسط دولت است . مالیات تقریبا در هر کشوری به منظور تامین مالی فعالیت های دولتی اعمال می شود . در این مقاله ماهیت و اهداف مالیات ، تاریخ مالیات ، قواعد و معیارهای مالیات را بررسی خواهیم کرد .

مالیات چیست؟ معرفی و بررسی انواع مالیات در ایران

مالیات بخشی از درآمد یا دارایی افراد یا شرکت ها می باشد که به جهت اعمال اهداف و سیاست های مالی ، پرداخت مخارج عمومی و...توسط دولت وصول می شود . در اقتصادهای نوین مالیات مهم ترین منبع درآمد دولت است . مالیات با سایر منابع درآمد متفاوت است . در حالی که مالیات ها برای رفاه مالیات دهندگان جمع آوری می شود ، مسئولیت مالیات دهندگان مستقل از هر سود خاصی است . با این وجود ، موارد استثنایی مهمی وجود دارد :

برای مثال مالیات حقوق و دستمزد معمولا برای درآمدهای کار به منظور تامین مالی بازنشستگی ، پرداخت های پزشکی و سایر برنامه های اجتماعی تأمین می شود ، که احتمالا به نفع مالیات دهندگان خواهد بود .

اهداف مالیاتی

در طول قرن نوزدهم ایده رایج این بود که مالیات ها عمدتا به منظور تامین مالی دولت تامین می شود . در زمان های گذشته و امروز، دولت ها مالیات را به غیر از مقاصد مالی صرف کرده اند . یک روش مفید برای مشاهده هدف مالیات ، تمایز بین اهداف تخصیص منابع ، بازخرید درآمد و ثبات اقتصادی است. اولين هدف ، منابع تخصیص ، اگر سیاست مالیاتی با تخصیص های تعیین شده بازار دخالت نداشته باشد ، پیشرفت می کند.

 هدف دوم ، توزیع درآمد ، به منظور کاهش نابرابری در توزیع درآمد و ثروت است. هدف از تثبیت اجرای سیاست های مالیاتی ، سیاست های هزینه های دولتی ، سیاست پولی و مدیریت بدهی ، حفظ ثبات و اشتغال بالا است.

احتمالا در میان این سه هدف ، درگیری وجود خواهد داشت . به عنوان مثال ، تخصیص منابع ممکن است تغییرات در سطح یا ترکیب مالیاتها را تغییر دهد ، اما این تغییرات ممکن است به شدت بر خانواده های کم درآمد تحمیل شود و در نتیجه اهداف توزیع مجدد به درستی اعمال نشود . به طور کلی اهداف مالیاتی عبارتند از :

  • تامین مالی مخارج عمومی دولت
  • عدالت اجتماعی
  • اجرای سیاست های اقتصادی
  • کنترل حجم واردات و صادرات
  • کنترل نرخ تورم جامعه
  • تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در جامعه

مالیات مستقیم و غیر مستقیم و تفاوت آنها

در ادبیات امور مالی عمومی ، مالیات ها به شیوه های گوناگون با توجه به بار مالی نهایی ، میزان تحریم بار و سایر معیارهای دیگر طبقه بندی شده است. مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی می شود ، نمونه ای از نوع قبیله مالیات بر درآمد و مالیات فروش است. در میان اقتصاد دانان اختلاف زیادی به معیارهای تمایز بین مالیات مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم عمدتا مالیات بر اشخاص حقیقی (به عنوان مثال افراد) است و معمولا براساس توان مالیاتی مالیات دهندگان بر اساس درآمد ، مصرف یا ثروت خالص آنها محاسبه می شود . آنچه در ادامه این مقاله آمده است توصیف انواع اصلی مالیات مستقیم است.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم بر تولید یا مصرف کالا و خدمات و یا معاملات ، از جمله واردات و صادرات اعمال می شود. مثال هایی شامل مالیات عمومی و انتخابی ، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر هر جنبه ای از تولید ، مالیات بر معاملات قانونی ، عوارض گمرکی یا واردات.

تفاوت بین مالیات مستقیم و غیر مستقیم

تفاوت عمده مالیات مستقیم و غیر مستقیم این است که ، در مالیات مستقیم با هر مبلغی که در دسترس افراد است ، مالیات افزایش می یابد ، اما در مالیات غیر مستقیم ، مالیات کاهش می یابد . از پرداخت مالیات مستقیم می توان خودداری کرد ، اما فرار از پرداخت مالیات غیر مستقیم دشوار است .

مالیات مستقیم قابل انتقال نمی باشد ، اما مالیات غیر مستقیم را می توانید از شخصی به شخص دیگر انتقال دهید. مالیات مستقیم بر کاهش تورم اقتصادی کمک می کند ، اما مالیات غیر مستقیم تورم اقتصادی را افزایش می دهد .

استخدام حسابدار با تجربه ، حرفه ای و قابل اعتماد جهت انجام امور مالی و مالیاتی ذهن هر مدیر را درگیر می کند . می توانید با مراجعه به وب سایت حسابکاران یک حسابدار خبره و قابل اعتماد را استخدام نمایید . 

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com