تاریخ شمسی : 1403/2/6 تاریخ میلادی : 4/25/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

مالیات بر ارزش افزوده ، محاسبه ارزش به وجود آمده در هر مرحله از تولید و توزیع است . تولید و توزیع کنندگان به طور معمول هزینه مالیات بر ارزش افزوده را به شکل افزایش قیمت بر عهده مصرف کنندگان نهایی قرار می دهند . مالیات تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده با هر دست به دست شدن به قیمت محصول افزوده می شود و در پایان توسط مصرف کننده پرداخت می شود . مالیات معمولا بر روی خرید وضع می شود نه درآمد یا سرمایه گذاری، پس انداز مردم .محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بسیار پیچیده تر از مالیات بر فروش می باشد و همین امر موجب می شود که امکان تقلب در آن نیز بیش تر شود . ما در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ، ویژگی ها و مزایای آن را بررسی کنیم، همراه ما باشید .

فرآیند محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده درآمد اصلی مالیاتی اکثر کشورهای توسعه یافته و اروپایی می باشد .به غیر از آمریکا تمامی کشورهای همکاری اقتصادی و سازمان توسعه از این مالیات استفاده می کنند . حال می خواهیم شما را با فرآیند برآورد مالیات بیش تر آشنا کنیم .

تولید کننده ارزشی را برای محصول در نظر می گیرد، تولید کننده مالیات را به فروشنده مواد اولیه پرداخت می کند . تولید کننده مالیات پرداختی را که به خاطر خرید مواد اولیه پرداخت کرده است را از مالیات دریافتی خریداران و دریافت کنندگان خدمات کسر کرده و و مبلغ باقی مانده را به خزانه دولت پرداخت می کند .

آشنایی با ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده

به طور کلی سه نوع مالیات بر ارزش افزوده در دنیا استفاده می شود : رایج ترین مالیات ها ( روش مصرف ) می باشد .روش مصرف به بنگاه ها این امکان را می دهد که ارزش کلی مالیات پرداختی را بر خرید سرمایه کسر کنند . درآمد خالص نوعی دیگری از پرداخت مالیات هاست که در عرض چند سال امکان کسر مالیات بر ارزش افروده را بر خرید سرمایه به طور تدریجی فراهم می کند . سومین نوع پرداخت مالیات بر این مبناست که پایه مالیات برابر تولید ناخالص ملی خصوصی می باشد .به طور معمول روش مصرف در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است ، زیرا بر روی درآمد کار و سرمایه مالیات بسته می شود و به تشکیل سرمایه کمک می کند . برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد روش های محاسبه مالیات می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه کنید .    

مزایای مالیات بر ارزش افزوده

از مهم ترین مزایای استفاده از پرداخت مالیات ، این است که مردم را به سرمایه گذاری و پس انداز کردن که عنصری مهم در اقتصاد است تشویق می کند . از دیگر مزایای پرداخت مالیات از نظر حامیان آن باثباتی در جریان درآمدی با پرداخت مالیات می باشد . مزایای مختلفی برای توجیه پرداخت مالیات بیان می شود از جمله : ثبات نسبی ، کنترل و حسابرسی ، درآمدزایی ، بازرگانی منظم ، فرار مالیاتی را به حداقل رساندن ، نوسازی ، حمایت موثر، بهبود تجارت خارجی و .. برای درک بیش تر دلایل استفاده از مالیات بر ارزش افزوده می توان دلایل و مزایای سایر کشورهایی که از شیوه های مالیاتی استفاده می کنند را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد .

با پیچیده شدن و گسترش ساختار اقتصادی ، نگهداری حساب ها در بنگاه های مختلف بزرگ و کوچک بیش تر می شود .نوسازی نظام محاسبه مالیاتی باعث ایجاد تحول در نظام های مالیاتی قدیمی می گردد و این امر موجب تحول و صرفه جویی در زمان و اجرای آن می گردد .

جمع بندی و نتیجه گیری

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات فروش چند مرحله ای است که طبق آن درصدی از آن در هر مرحله تولید دریافت می شود . این مالیات دارای سه نوع درآمدی ، تولیدی ، مصرفی است . وسیع ترین پایه مالیاتی را مالیات تولیدی در برمی گیرد و نوع مصرفی آن کم ترین پایه مالیاتی را شامل می شود . کشورهای اروپایی و سایر کشورها از نوع مالیات مصرفی به دلیل کم ترین وایه مالیاتی استفاده می کنند.مهم ترین دلیل به اجرا درآوردن این مالیات ، افزایش سهم دولت از درآمدهای مالیاتی ، کاهش فشار مالیاتی بر سرمایه گذاری و تولید اقتصادی و افزایش کارایی نظام مالیاتی می باشد .برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه حسابداری و استخدام حسابدار می توانید به وبسایت حسابکارن مراجعه نمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com