تاریخ شمسی : 1403/2/4 تاریخ میلادی : 4/23/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

هزینه استاندارد یک هزینه برآورد شده یا از پیش تعیین شده برای انجام عملیات تولید کالا یا ارائه خدمات است . هزینه های استاندارد به عنوان هزینه های هدف (یا مبنایی برای مقایسه با هزینه های واقعی) مورد استفاده قرار می گیرند . هزینه استاندارد یک زیرمجموعه مهم حسابداری هزینه است . هزینه های استاندارد و واریانس های مرتبط ، یک ابزار ارزشمند مدیریت است . اگر واریانس رخ دهد ، مدیریت متوجه می شود که هزینه های تولید از هزینه های استاندارد (برنامه ریزی شده ، مورد انتظار) متفاوت است .

هزینه استاندارد چیست ؟

هزینه استاندارد هزینه تخمین زده شده است که معمولا در طول تولید یک محصول یا عملکرد یک سرویس رخ می دهد . به عبارت دیگر ، از لحاظ تئوری ، مقدار پولی است که یک شرکت برای تولید یک محصول یا انجام خدمات در شرایط عادی باید صرف کند .

هزینه استاندارد گاهی اوقات به عنوان هزینه های از پیش تعیین شده بر اساس آمار و تجربه مدیریت برآورد شده است . اساسا ، مدیریت محاسبه می کند که در هر مرحله در فرآیند تولید ، بر اساس ارزش بازار کالاها ، میانگین دستمزد پرداخت شده برای هر کارمند و متوسط ​​نرخ بهره ، چقدر باید هزینه صرف شود . این برآورد محاسبه شده ، هزینه استاندارد است . هزینه استاندارد مبلغی است که شرکت باید مجبور به پرداخت هزینه برای تولید خوب و باکیفیت باشد .

مدیریت از این هزینه استاندارد به دو روش مختلف استفاده می کند . در روش اول از آن ها برای برنامه ریزی فرایندهای تولید آینده و افزایش کارایی استفاده می کنند . با نگاهی به هزینه های پیش تعیین شده برای عملیات ، مدیریت می تواند راه های جدید و نوآوری را برای تولید محصولاتی که نیازمند یک روش واحد نیستند ، طراحی نماید و در نتیجه هزینه را کاهش دهد .

در روش دوم ، مدیریت با استفاده از هزینه استاندارد تعیین می کند که آیا هزینه های واقعی برای این دوره تولید معقول هستند یا خیر ؟ از آنجایی که هزینه های فعلی و هزینه های واقعی به ندرت یکسان هستند ، مدیریت می تواند ارزیابی کند که هزینه های واقعی با آنچه که باید داشته باشند ، نزدیک است . این روش شبیه به روند بودجه است .

اگر هزینه های واقعی بالاتر از هزینه های از پیش تعیین شده بود ، شرکت واریانس نامطلوب خواهد داشت . از سوی دیگر ، اگر هزینه واقعی کمتر از استاندارد باشد ، گفته می شود واریانس مطلوب است. مدیریت می تواند این تفاوت ها را دو برابر کند . استفاده از هزینه استاندارد می تواند کارایی یا ناکارآمدی را ارزیابی و تنظیم کند . هم چنین می تواند هزینه های تقلبی را شناسایی کند . به طور معمول، هزینه های استاندارد به سه دسته تقسیم می شوند : مواد ، کار و سربار .

اهداف هزینه استاندارد :

با استفاده از هزینه استاندارد ، سازمان به اهداف خود در یک برنامه ریزی و منظم دست می یابد . هزینه های استاندارد را می توان در هزینه های مستقیم ، هزینه های جذب ، هزینه های شغلی یا هزینه های فرآیند مورد استفاده قرار داد . این یک روش هزینه نیست اما یک سیستم است که می تواند در هر روش نصب شود .

اهداف هزینه استاندارد به شرح زیر است :

  • ارائه یک مبنای رسمی برای ارزیابی عملکرد و کارایی
  • کنترل هزینه ها با ایجاد استانداردها و تجزیه و تحلیل واریانس
  • برای کمک به تنظیم بودجه
  • برای کمک به اختصاص مسئولیت عملکرد غیر استاندارد به منظور اصلاح نقص یا سرمایه گذاری
  • برای ایجاد انگیزه کارکنان و مدیریت
  • ارائه یک مبنایی برای تخمین
  • ارائه راهنمایی در مورد راه های ممکن برای بهبود عملکرد

یک سیستم کامل و موثر بدون کنترل بودجه نمی تواند هزینه های استاندارد داشته باشد و هزینه های استاندارد را نمی توان بدون سیستم کنترل دقیق بودجه اجرا کرد . سیستم کنترل بودجه و هزینه های استاندارد هر دو مکمل یکدیگر هستند .

حسابداری هزینه یابی استاندارد چیست ؟

حسابداری هزینه یابی استاندارداجازه می دهد تا مدیران هزینه واقعی تولید محصول را با توجه به اینکه عواملی مانند مقدار مواد اولیه و کارمندان ممکن است از یک دوره تولید تا دوره دیگر متفاوت باشد ، بررسی و تجزیه و تحلیل نمایند . مدیران می توانند تصمیم بگیرند که چرا و چگونه خط تولید خود را بر اساس هزینه های مربوط به آن افزایش یا کاهش دهند . مدیران به توانایی فعالانه و کارآمد برای بررسی اینکه تولید محصولاتشان چگونه عمل می کند و سود می برند تکیه می کنند .

برای کسب اطلاعات دقیق از اخبار و آگهی های جذب نیرو به وبسایت حسابکاران جهت استخدام حسابدار مراجعه نمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com