تاریخ شمسی : 1403/2/6 تاریخ میلادی : 4/25/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

شرکت هایی که طبق قانون باید سالیانه مالیات بپردازند ، موظف هستند صورت های مالی خود را بر اساس استانداردهای تعیین شده حسابداری در پایان سال در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند . بر همین اساس سازمان مالیات طبق قانون مالیات شخص حقیقی یا حقوقی را محاسبه کرده و شرکت یا سازمان مورد نظر موظف به پرداخت می باشد .

بنابراین تنظیم دفاتر قانونی یکی از الزامات شرکت هایی است که مشمول پرداخت مالیات می باشند . در ادامه مطلب نحوه تنظیم دفاتر قانونی و دلایل رد دفاتر را مورد بررسی قرار داده ایم ، با ما همراه باشید...

همه چیز درباره تنظیم دفاتر قانونی و دلایل رد دفاتر

تنظیم دفاتر قانونی یکی از کارهای مهم و مستمر حسابدار یک شرکت یا سازمان می باشد . بر همین اساس حسابدار باید تمام عملیات های مالی شرکت را پس از ثبت اسناد حسابداری و تایید آن ها توسط مدیر مربوطه به دفاتر قانونی منتقل نماید . تمامی موارد باید به درستی و بدون خطا و اشتباه باید در دفاتر قانونی ثبت شوند .

توجه داشته باشید که رد دفاتر قانونی باعث می شود شرکت مورد نظر از معافیت های مالیاتی و بخشودگی ها محروم شود . بنابراین تنظیم دفاتر قانونی بدون خطا حائز اهیمت است . دفاتر قانونی باید کاملا حرفه ای تنظیم شوند تا رد دفاتر توسط اداره مالیات غیر ممکن شود و شرکت یا سازمان مورد نظر از تسهیلات دفاتر قانونی قبول شده بهره مند شوند .

برای تهیه و تنظیم دفاتر قانونی روش های مختلفی وجود دارد . در حسابداری دفاتر به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. دفاتر رسمی و قانونی :  دفتر روزنامه و دفتر کل جزء دفاتر رسمی می باشند .
  2. دفاتر غیر رسمی یا کمکی : دفتر معین یکی از دفاتر غیر رسمی مهم است .

شرکت حسابکاران با سال ها تجربه در ارائه خدمات حسابداری ، مالی مانند تهیه و تنظیم دفاتر قانونی ، اظهارنامه ، ارزش افزوده ، استخدام حسابدار ، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی و... آماده ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی است .

اهمیت نگهداری ، تحریر و تنظیم دفاتر قانونی

بر اساس قانون تجارت ، تمام فعالان کسب و کار باید هر سالانه ، صورت های مالی خود را تنظیم و در اختیار اداره مالیات قرار دهند . کلیه شرکت ها و موسسات تجاری باید صورت های مالی خود را در دفاتر قانونی پلمپ شده ثبت و نگهداری نمایند .

توجه داشته باشید در تنظیم دفاتر قانونی هر اشتباهی ممکن است منجر به خسارت های جبران ناپذیر مانند مشمول مالیات علی الراس شود . به همین دلیل بهتر است تحریر و تنظیم دفاتر را بر عهده حسابداران خبره مانند کارشناسان شرکت حسابکاران بگذارید .

در صورتی که دفاتر قانونی طبق مقررات و استانداردهای قانون تجارت ، تحریر و تنظیم شود بین تجار و امور تجاری اعتبار خواهد داشت .

نحوه نگهداری و تنظیم دفاتر قانونی

کلیه فعالان تجاری باید کلیه رویدادهای مالی ، هر نوع درآمد ، خرید و فروش شرکت خود را در دفاتر ثبت نمایند و موظف هستند از دفاتر قانونی به خوبی نگهداری نمایند . طبق قانون تجارت شخص حسابدار باید همه یا بخشی از هزینه روزانه شرکت مورد نظر را در یک شماره ردیف و به ترتیب در دفاتر ثبت نماید .

هم چنین می توانید در ستون شرح دفتر ، نوع و تعداد رویداد مالی را با توجه به مدارک مستند و الحاقی قید نمایید .

آنچه در تنظیم دفاتر قانونی باید رعایت شود

ü     تحریر دفاتر قانونی با استفاده از مداد یا هر ابزاری که به آسانی قابل محو می باشد ممنوع است. تحریر دفاتر قانونی با مداد باعث رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد .

ü     تمام فعالیت های مالی هر سال مالی ، باید در دفاتر قانونی همان سال ثبت شوند .

ü     دفاتر باید به صورت دستی باشند .

ü     در صورت عدم استفاده از نرم افزار مالی در شرکت ، باید رویداد مالی هر روز در همان روز به ترتیب وقوع ثبت و نگهداری شود .

ü     در صورتی که رویدادی در دفاتر ثبت نشود ، اما توسط مامور دارایی احراز شود ، منجر به رد دفاتر خواهد شد .

ü     در صورت خارج شدن دفاتر قانونی از پلمپ ، دفاتر قانونی توسط مامور دارایی رد خواهد شد .

ü     کسر شدن برگه ای از دفاتر قانونی ، منجر به رد شدن دفاتر خواهد شد .

ü     قید کردن فعالیتی در حاشیه منجر به رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد .

ü     قید کردن فعالیتی بین سطرها منجر به رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com